::マレーシアのコンパクトな社会への歓迎::Kepada yang ingin menjadi Register Maniax, sila ikuti TooT's berdekatan anda::

Go Back   KeiCarMania Official Forum > Guide and Maintenance (ガイドとメンテナン| > Technical

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #1  
Old 04-11-2008, 10:56 AM
 
MieY's Avatar
MieY MieY is offline
Moderator ManiaX 294
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,951
MieY is on a distinguished road
Default Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo

ramai tak kt cni pkai enjin turbo...?...tahu cmner nk jga enjin...?mana yg dh tau tegurlah kalo
ada salah dan silap....

1. Check minyak hitam setiap pagi bagi memastikan kandungan minyak hitam mencukupi. jangan pulak lenjan keta sampai minyak hitam kering. Pastikan jugak penggunaan gred minyak hitam yang seuai. for example.. 15W 40 atau 10W 40. base bagi minyak mestilah pekat dan agak likat sebab jika menggunakan minyak enjin berbase rendah contohnyer 0W 30 atau 5W 55, ini akan secara tak langsung akan menghakis dinding turbine anda ketika merembat atau overrev.

2. Coolant juga penting bagi enjin yang yang pakai sistem turbo ni. sedar tak sedar, sebenarnya selain minyak enjin, air juga digunakan untuk menyejukkan turbine. oleh yang demikian, coolant tu pun tak kurang penting. pastikan kandungan coolant mencukupi. ada segelintir pemilik keta turbo memasang sistem oil cooler pada kenderaan mereka, cara ini juga berkesan untuk memastikan suhu turbine terkawal tapi kos penyelengaraan agak mahal. terpulang pada anda untuk memilih.

3. Bagi mereka yang gemar melakukan overrev, pastikan gear shifting adalah tepat. silap haribulan, bukan setakat turbo kong, siap ngan enjin-enjin skali. siapa yang susah, mereka dan keluarga mereka. kat sini la terbukti bahawa penggunaan auto-shift light tu tak kurang pentingnya. sekurang-kurangnyer, ada amaran overrev dan membuat kita agak-agak la sket nak rev tinggi-tinggi. paling max sesebuah sistem turbo bleh menunjukkan boost pressure yang tinggi adalah pada 4500 - 6500 rpm. tak perlu nak santak sampai 7000 or redline baru nak shift gear.

4. Penggunaan air-cond juga mempengaruhi kerosakkan pada sistem turbo. elakkan daripada menggunakan air-cond terlalu lama ketika kenderaan tak bergerak. jangka hayat turbin jadik pendek sket sbb setiap kali jika rpm berubah ketika kipas radiator berpusing, secara tak langsung turbin pun turut tepusing selama lebih kurang 30 milisec. bukak la tingkap skali skala. jimat gak minyak. heheheh...

5. Turbo timer juga amatlah penting bagi kenderaan yang berkuasa turbo ni. ia berfungsi bagi membolehkan cooling down pada enjin dan turbo serta menghabiskan sisa minyak berlebihan pada intake enjin dan melakukan cut-off pada turbin. timer ni bebetul berfungsi pada hakikatnya walaupun sesetengah individu mengatakan penggunaan timer tu adalah sekadar nak menunjuk yang keta pakai turbo.....salah tanggapan tu
__________________
Maniax Kota Marudu, Sabah


Reply With Quote
Sponsored Links
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #2  
Old 04-11-2008, 11:18 AM
 
cHiKeDiz's Avatar
cHiKeDiz cHiKeDiz is offline
Register ManiaX 395
 
Join Date: May 2007
Location: Republic of Keramat'z, KL
Posts: 24
cHiKeDiz is on a distinguished road
Default

mekaseh bro!
info yang sangat bagus!
cool~
__________________
"cHiKeDiz"
Gothic Inspirations

* Forever, Freedom & Independence ~
Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #3  
Old 04-11-2008, 14:00 PM
cepoi cepoi is offline
Junior ManiaX
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 13
cepoi is on a distinguished road
Default

good info....thanks
Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #4  
Old 05-11-2008, 10:14 AM
zu1
 
Posts: n/a
Default

terima kasih abg ...
sy budak baru belajar klu salah tolong tunjukkan k ...
abg dah pakai tebo ke ...
Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #5  
Old 05-11-2008, 10:34 AM
 
MieY's Avatar
MieY MieY is offline
Moderator ManiaX 294
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,951
MieY is on a distinguished road
Default

Quote:
Originally Posted by zu1 View Post
terima kasih abg ...
sy budak baru belajar klu salah tolong tunjukkan k ...
abg dah pakai tebo ke ...
huhuhu...emmm yela tu...mi main stendet jew...standet tp laju...hehehe
__________________
Maniax Kota Marudu, Sabah


Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #6  
Old 05-11-2008, 10:39 AM
zu1
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Heihachi_Mishima View Post
huhuhu...emmm yela tu...mi main stendet jew...standet tp laju...hehehe
klu laju leh la abg ikut ...
no 2 pun jadi la ...
Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #7  
Old 05-11-2008, 19:12 PM
 
kai_ree's Avatar
kai_ree kai_ree is offline
Register ManiaX 262
 
Join Date: May 2007
Location: Bkt Jelutong
Posts: 414
kai_ree is on a distinguished road
Default

tq mie for the info...
__________________
[center]keicarmania 262
CMCOMMY 161
019-2632926
laju x pe... tapi... pandu cermat... jiwa selamat... ingat la org lain jugak...
Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #8  
Old 25-03-2009, 08:57 AM
kechik
 
Posts: n/a
Default

info yg sgt menarik
bg yg bru nk pakai tur..

cume nk tnye..
betul ke kalau pakai turbo ni..
minyk itam kena cek salu?
sbb mnyk itam akan kuar/liking daripda mne tah?

betul ker?
Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #9  
Old 25-03-2009, 15:43 PM
 
MieY's Avatar
MieY MieY is offline
Moderator ManiaX 294
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,951
MieY is on a distinguished road
Default

kalo mnyak enjin kurang atau jarang d servis akan ada effect pd turbin tebo nnti tak psal jdik kreta enjin stendet huhuhu
__________________
Maniax Kota Marudu, Sabah


Reply With Quote
Re: Panduan Penjagaan Enjin Berstatus Turbo
  #10  
Old 25-03-2009, 18:30 PM
alfero
 
Posts: n/a
Default

Tq For Info Mie Walaupon Keta Aku Stendet...
Keta Abg Tubo Yea?..Mesti Best Kan..
Reply With Quote
Reply


Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Cara Penjagaan Tayar MieY Suspension @ Rim n Tyre 5 04-02-2009 08:29 AM
Turbo 3 piston Vs Turbo 4 piston rez Technical 39 29-01-2009 02:59 AM
standard nak masuk turbo... tolong bagi tips... adik Technical 17 13-11-2008 16:45 PM
Panduan Menjaga Brek Kereta MieY Technical 5 17-09-2008 09:42 AM
Khidmat Nasihat dan Panduan MieY Exterior 22 04-08-2008 17:45 PM

Kandungan adalah hakcipta dan milik KeiCarMania
Ad Management by RedTyger

Powered by vBulletin® Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
vB.Sponsors