PDA

View Full Version : saper ader pengalaman guna kancil enjin kelisa aka Kancilisa?


bantalbusuk
10-03-2008, 10:52 AM
sajer aku nak tanyer sesapa yang ade xp rien guna mody ni.. sebab aku lebih minat NA dari turb.. ( kes malas nak jaga turbine, intercooler, boost.. bla..bla..bla yg memang buat kepala aku semak nak pikir)

1. susah tak nak masukkan enjin kelisa dalam perut kancil? banyak perubahan yg kene buat?

2. Aku rasa JPJ approve kan mody mcm ni tak lebih 25%?

MHADZRY GINO
10-03-2008, 11:25 AM
dari pengalaman gues ada membe pakai enjin kelisa kat kancil...

apporve jpj plak 2........ lari pun best.....

pengubahsuaian kaki mounting gues x tau nak ckp....

bantalbusuk
10-03-2008, 11:32 AM
tapi kalo nak buat ni kene tukar tank minyak gak kan? sebab 1.0 injeksen...

any comment..?

kai_ree
11-03-2008, 22:24 PM
kebykkan org ckp ok... JPJ approved... ramai org buat... aku pun ingat nak wat camtu... tapi pale tgh serabut... kene kire2 gak... sekali lagi mahal dr masuk enjin turbo...

bantalbusuk
12-03-2008, 09:09 AM
kebykkan org ckp ok... JPJ approved... ramai org buat... aku pun ingat nak wat camtu... tapi pale tgh serabut... kene kire2 gak... sekali lagi mahal dr masuk enjin turbo...

aku rase memang mahal.. cos brake nak kene tukar / tambah.. fuel tank lagi... tapi aku rase bebaloi la cos tak payah nak pikir2 sangat pasal maintainance... servis mcm biase jer :bounce:

imran_mansiz
12-03-2008, 13:31 PM
best ke kalau pakai??

bantalbusuk
12-03-2008, 13:56 PM
cuba rase bawak kelisa stendet mcm aner... smooth jer...
cuba bayangkan body kancil dengan enjin kelisa... lagi la smoooottthhhh...:pray2:

imran_mansiz
12-03-2008, 14:00 PM
oooo...
tapi x penuhkan ruang kt enjin ker?
huhu..
mane lagi best?
kelisa ke L5?

bantalbusuk
12-03-2008, 14:58 PM
tu la rasenyer penuh gak macam pakai turb...
itu yg aku nak tau pendapat org yang dah penah pakai..
lagi best kalo ader pics engine bay..
saper ader kasi up skit..

kalo aku aku vote kelisa... takyah pening2 part.. ( kes malas tgk engine bay ni)

kai_ree
12-03-2008, 18:16 PM
http://s13.photobucket.com/albums/a276/mobilespeed/minamikaigan/RV4_07.jpg

ni salah satu contoh

imran_mansiz
12-03-2008, 19:00 PM
enjin tu ade approved JPJ x?

bantalbusuk
13-03-2008, 09:50 AM
http://s13.photobucket.com/albums/a276/mobilespeed/minamikaigan/RV4_07.jpg

ni salah satu contoh

nice pics bro... full but..cagak enjin kene convert ker... bateri maner bro

He-Man
13-03-2008, 10:01 AM
enjin tu ade approved JPJ x?

rasanya imran x baca habis page 1 sbb dah jawab soklan nih

have a look

dari pengalaman gues ada membe pakai enjin kelisa kat kancil...

apporve jpj plak 2........ lari pun best.....

pengubahsuaian kaki mounting gues x tau nak ckp....

kebykkan org ckp ok... JPJ approved... ramai org buat... aku pun ingat nak wat camtu... tapi pale tgh serabut... kene kire2 gak... sekali lagi mahal dr masuk enjin turbo...

bantalbusuk
13-03-2008, 11:36 AM
saper lagi yang ader pic / idea tentang conv ni..

Zaim
13-03-2008, 12:29 PM
http://s13.photobucket.com/albums/a276/mobilespeed/minamikaigan/RV4_07.jpg

ni salah satu contoh

Bro, enjin ini telah digunakan oleh Fairuz ( Bengkel Ejam) pada Kancil RV4 nya bermula tahun 2004 lagi.


Satu lagi. Pernah tengok Perodua Kancil mata belalang EZi 850. Kan Kancil ltu guna enjin yang sama dengan enjin Kelisa 850. Cuma perbezaan Kancil guna 6 valve or 8 valve ( tak ingat la) dan Kelisa 850 guna 12 valve. Kedua-duanya guna suntikkan bahan api. Ada sedikit perbezaan dari segi ratio dan HP. Itu aje.... So no problem jika nak masuk enjin EJ-VE tu.

imran_mansiz
13-03-2008, 12:36 PM
kene ubah kaki?
banyak keje la nie..
slalu kalu ubah mounting JPJ x approved..
tp x tau la..
brape banyak mounting wat?
modal cam ne?

kai_ree
13-03-2008, 13:06 PM
setau aku ubah mounting bole... tapi kerje2 ubahsuai tu mesti la kemas... kalau welding camharam camne nak lepas JPJ...

rez
13-03-2008, 22:41 PM
arituh aku ada nak try masukkan enjin aku kat dalam kancil member aku..
tapi nampaknya macam banyak juga masalah yang tak dijangka..
tak salah aku dia punye driveshaft xsama panjang ..
so,kene samabung2 macam budak2 saga yang masuk VR4..
lagi pulak mounting kene adjust jugak..
dan macam2 lagi yang kena pikir..
rasanya lebih jimat masuk je turbo teros atau pakai L5 NA..
tapi kalau nak try masuk enjin kelisa boleh try..

imran_mansiz
13-03-2008, 23:26 PM
ooo...
begitu..
so.. mcm mane dengan kos enjin?

helmyc
14-03-2008, 14:46 PM
member aku ada buat mod yg cam gini...jpj approved lagi-mounting enjin kena modify sikit pastu tank minyak tak payah tuka...kan ada kancil 850 yg auto pakai enjin twin cam yg kelisa 850 punya tu...tapi member aku masuk 1000c punye la...berdesup kancil dia...braking system mmg kena upgrade kalu tak jpj tak lepas...

imran_mansiz
15-03-2008, 00:18 AM
ooo.. mane lagi best ek?
stendert L5 or kelisa?

pharin
19-03-2008, 11:50 AM
yup...

enjin base 850ezi (mata belalang baru) sama je ngan enjin EJ-DE (kelisa/kenari)

nak masuk enjin kelisa ni, pakai drive shaft kancil 850 ezi mata belalang ni+gbox 850m

rez : takyah nk pening2 paler ubah mounting..tu bukan keja kita, keja pomen hehehe... pkai balik subframe kelisa tu. mmg la kena ekjas..taoi sket je la..gearbox pkai 850

nak pkai gbox kelisa boleh..tp driveshaft kelisa sah panjang lg..tp xyah potong/ sambung mcm budak2 vr4 tu. pkai balik kepala d.shaft 850ezi baru nii

pharin
19-03-2008, 11:53 AM
imran : jgn sama kan L5 n n.a kelisa..dua2 ni feel tak sama hehehe. tak semua prefer turbo n tak semua prefer n.a... bgantung pada faktor realibiliti, minat, budget, komitmen nak jaga, kepuasan diri hehehehe..

G-force pun lain.

tapi aku vote blok 1000T, sesuai ngan jiwa aku heheh.

bantalbusuk
19-03-2008, 12:34 PM
sokong pharin.. moral support yg cukup bernas

alfero
20-03-2008, 00:53 AM
Tu yang rasa aku pon nak sarung blok 1000cc nie..hehehe..

P/S: Pharin racun aku siott...hehehe

imran_mansiz
20-03-2008, 09:47 AM
kancil 660 leh masuk blok 1000cc ke?? :)

namme
21-03-2008, 09:37 AM
rasenye xde masalah kot..kancil fairus RV4 tu siap masuk enjin L7 turbo lagik..slumber je..huhuhuhu

imran_mansiz
21-03-2008, 23:26 PM
ooo.. agak2... brape kos semua nyer???

rez
22-03-2008, 09:15 AM
oooo..
nak kena carik gbox 850 la pulak..
kalo nak kacuk je gbox kenari ngan d/shaft 850 x bole ke?

Mady_532
22-03-2008, 11:05 AM
try cari anip bdk kcarlife........... dia dh sumbat jentera kelisa dlm kancil dia tp enjin 850 je yg lpas endoss...... enjin 660 xlepas....... so pada yg berminat, try ushar website kcarlife... bukan saje enjin kelisa masuk kancil...... enjin kenari & move l9 (jbdet) pun ada wooo..........

kai_ree
23-03-2008, 11:51 AM
Tu yang rasa aku pon nak sarung blok 1000cc nie..hehehe..

P/S: Pharin racun aku siott...hehehe

pharin mmg kuat racun... skang aku pun dah keracunan gak... nak kumpul duit...

pharin
28-03-2008, 13:05 PM
alfero : blok 850 n 1000 sama tinggi sebenarnya (stroke sama pnjang)..bezanya saiz diameter piston... besar lagi dari piston 660,850 or L2 68mm tuu...then nk masuk 850t, kena rebore blok tuk masuk piston lain (biasa piston L2..sbb banyak..aku pkai L2 carb..low compression sket) jadi la 882t.

biasa org kacuk blok ni bila enjin 660t dia da kong n nk overhaul..alang2 masuk blok 850... (tu yg market enjin 850 makin mahal skg)

***tak racun...da alang2 :P

imran : alang ko nak kuasa n reliabiliti...pkai arr enjin kelisa. da terbukti kt body kelisa pun 160++kmh.. ini kan pula body ringan kancil. masalah nk endorse tu penuh ranjau..sah kena jolokss

rez : biasa org buat enjin L5/L2 pkai gbox kenari..pkai drive shaft 850ezi atau CUSTOM (sebatang rm300 x silap aku) tapi lebih elok dr potong/ sambung.

namme : kancil enjin L7 mahupun L6, L9, L8 tu biasa..aku da tgk kancil msuk gtti, vr4, enjin evoIII buh blakang driver seat..tp semua tu tuk track use...mana bole on th road


aku lak ikut flow life aku...da rasa 660t dekat 4 tahun, la ni 850t nk masuk 2 tahun... ikut kemampuan n rezeki, minat..reliabiliti.. kalo ikut org mmg kita sendiri rugi :) apa pun main keta tetap hobi

bantalbusuk
28-03-2008, 14:55 PM
semalam aku tanyer half cut kelisa kat sg chua.. die nak 4k++...aku tanyer plak cut swift gt 1.3 baru 3k++... mahalnyer cut kelisa nih yer.. kempunan la nak buat KANCILLISA mcm ni...:rip_1:

Ed582
28-03-2008, 16:59 PM
baik korang beli je kete cm aku nih... asal dh ejin kelisa 850, tp ezi lah... tp xlaju pun.....

pharin
28-03-2008, 17:13 PM
nak laju..konbet manual ekekekeke

bantalbusuk : hafkat ni kena recce tempat arr..takpun ko call ejam meru 0193687341

malula012
28-03-2008, 19:05 PM
assalamualaikum otai2
nak tanya skit kalau kancil l5 3piston na masuk blok kelisa sama gak kan????
system l5 na sama ke ngan kelisa ???

bantalbusuk
31-03-2008, 12:25 PM
bro, ley bagi list harga x bagi halfcut enjin2 dibwh:
1. L200s
2. L5 turbo
3. L5 N/A
4. Suzuki Swift GT 1.3 turbo

selain itu,sy nk pendapat otai2 ttg enjin maner yg mempunyai kelebihan dari segi kuasa, maintenance...
hrp dpt bantu yer.sy nie msh bru lg dlm dunia modifikasi enjin nih...

Psssttt... open new topic.. kat cni cerita pasal enjin kelisa masuk kancil jer.. jgn tanyer yang bukan-bukan...

pharin
31-03-2008, 13:04 PM
assalamualaikum otai2
nak tanya skit kalau kancil l5 3piston na masuk blok kelisa sama gak kan????
system l5 na sama ke ngan kelisa ???

L5 3 piston ni enjin dia sama ngan L2..beza cuma intake manifold, wiring, ecu je..

*mcm aku pkai

blok kelisa (EJ-DE) boleh pkai ngan head mira 12v. plug n play..kalo nk pkai piston dia jugak arr.. pastu nak response ringan, pkai crankshaft 850.

kai_ree
02-04-2008, 17:47 PM
L5 3 piston ni enjin dia sama ngan L2..beza cuma intake manifold, wiring, ecu je..

*mcm aku pkai

blok kelisa (EJ-DE) boleh pkai ngan head mira 12v. plug n play..kalo nk pkai piston dia jugak arr.. pastu nak response ringan, pkai crankshaft 850.

itu pasal kete die stendet vtec... 151.7 hp nih... 882T tuh...

imran_mansiz
20-04-2008, 21:32 PM
kalau 660.. masuk blok kelisa 850.. banyak keje x?
kos power x?
sbb takut 1000cc macam melampau jer..
hehehe..

Ed582
21-04-2008, 08:59 AM
aku nk msk gear box l2s auto, tp xleh blah jgkla ngan enjin kelisa 850 ni. ade ape2 cdgan x? ( xnk tkr manual ) hehehe, sbb akak aku nk bwk jgk

ket342
27-04-2008, 22:51 PM
fuhh padat siotttttt..........

pharin
29-04-2008, 11:08 AM
kalau 660.. masuk blok kelisa 850.. banyak keje x?
kos power x?
sbb takut 1000cc macam melampau jer..
hehehe..

rasanya takla melampau 1000cc..melainkan ko buat extreme 1000T.

both world best..

nak tau detail projek 850T, refer forum jiran kita...cmcommy hehe:cool:1

kai_ree
30-04-2008, 18:30 PM
rasanya takla melampau 1000cc..melainkan ko buat extreme 1000T.

both world best..

nak tau detail projek 850T, refer forum jiran kita...cmcommy hehe:cool:1

betul tuh... aku sokong... aku pun dlm perancangan nak upgrade... Insya Allah...